Selasa, 23 September 2014

Eczema.. Alahan.. Asma.. Lelah..

eczema, alahan, ruam, athma, asma, antibody, set kanak-kanak, shaklee
Eczema.. Alahan.. Asma.. Lelah..

4 in1.. punca yang sama iaitu antibodi yang lemah. ada yang kata turun - temurun dari keturunan. sejauh mana kebenarannya?

Eczema merupakan masalah penyakit kulit yang biasa dialami di kalangan bayi. Terutamanya, di kalangan bayi yang berumur antara 2 - 6 bulan. Kebanyakan kes, ia berterusan sehingga peringkat kanak-kanak.
 

Sungguhpun keadaan akan bertambah baik apabila kanak-kanak mencapai umur 6 tahun, kemungkinan masalah kulit eczema berkekalan sehingga dewasa akan berlaku.

Walaupun eczema bukan penyakit berjangkit, ia masih merupakan penyakit yang komplikasi yang sering menyebabkan keresahan dan ketidakselesaan pada pesakit.
Saya merupakan salah seorang ibu yang mempunyai anak eczema dari umur 2 bulan. seluruh muka memang teruk. awalnya ingatkan kurap susu. lama-kelamaan ruam tu semakin merabak hingga ke dahi, siku dan lutut. pelbagai jenis krim telah saya cuba. pelbagai klinik sudah saya pergi. paling-paling doktor akan beri ubat yang mengandungi steroid. seih sungguh anak kecil kulit mereka di beri steroi. saya memilih untuk berhenti steroid ketika umur Dini 2tahu. (sangat lambat saya mengambil tindakan.. huhu) sehinggalah saya berjinak-jinak dengan product shaklee.  

Saya mengamalkan pengambilan Omega Guard, Mealshake dan Nutriferon.

Omega Guard mempunyai Omega 3 yang bersifat anti inflamasi yang dapat mengawal keradangan kulit serta dapat menghaluskan kulit dan meningkatkan imuniti kulit terhadap jangkitan.

Meal Shakes baik untuk pemulihan luka dan proses pengantian sel baru yang lebih sihat. Sel badan yang sihat memudahkan penyerapan nutrien dalam badan seterusnya memulihkan luka eczema dengan cepat. 

Nutriferon - Mereka yang mempunyai eczema dikaitkan dengan sistem imuniti yang rendah dan abnormal untuk melawan sebarang jangkitan kulit. Maka, Nutriferon sangat digalakkan bagi mereka yang mempunyai masalah imuniti badan yang rendah.
Untuk rawatan luar - Herbal Blend - Boleh disapu dapat tempat yang terdapat jangkitan eczema. Herbal Blend Shaklee sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah eczema kering dan kulit kasar.
*tidak sesuai bagi eczema berair.


Pengambilan produk-produk ini mungkin berbeza mengikut umur dan tahap keseriusan penghidap Eczema.
Sila rujuk table berikut:-

Bayi
Bayi di bawah umur 1 tahun tidak boleh mengambil sebarang suplemen/makanan tambahan lain selain susu ibu.
Sebagai alternative, jika bayi masih disusukan ibunya, ibunya boleh ambil ESP & Omega Guard yang mana khasiat ESP dan Omega ini boleh diterima oleh bayi melalui susu ibu. Ibu juga mendapat khasiat yang baik untuk pemulihan tubuh ibu itu sendiri.

Herbal Blend juga bagus disapu kepada baby yg ada eczema untuk kurangkn rasa gatal dan pedih.
Vitamin E juga boleh disapu kepada tempat yg luka.
Kanak-kanak  2-4 tahun
Omega Guard boleh diberikan kepada kanak-kanak lebih dari 2 tahun utk kawal dan rawat masalah eczema.
Mealshake juga boleh diberikan untuk membaiki kulit yg rosak dan berparut
Kanak-kanak 4-12 tahun
Mealshake+ESP+Omega Guard untuk merawat kulit. Herbal blend dan Vitamin E boleh digunakan untuk merawat luka.
Remaja dan Dewasa
ESP+Mealshakes+Vitamin E+Herbal Blend+Omega Guard +Alfalfa.
Mandian dengan Basic H



Untuk Eczema kering dan bersisik digalakkan madi bersama-sama dengan 5 titik Basic H sekurang-kurangnya sekali sehari. Basic H ini bertindak seperti Dettol yang mana fungsinya jauh lebih banyak daripada itu.




  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan